söndag 22 september 2013

Dammsugning och tårar av förtvivlan

I dag är det den 22 september. En månad och tio dagar har gått sedan jag förlorade min älskade dotter. Min yngsta dotter som var så vacker så klok och så empatisk. Det finns egentligen inga ord för att beskriva den sorg jag drabbats av.

I eftermiddags tog jag mig själv i kragen och drog i gång dammsugaren. Ja, sånt måste ju göras, fast man egentligen skiter i allt! Jag började som vanligt med vardagsrummet och hallen. Vid ytterdörren har jag en stor sån där "torka av dig skorna" matta, som det alltid fastnar en massa katthår på. Då brukar jag bara använda dammsugarmunstycket och sätta mig på knä. När jag sitter där, innanför dörren, kommer plötsligt en våg av tankar över mig. Jag tänker att: Aldrig mer ska min fina lilla skrutta komma in genom den dörren mer. Jag brast ut i tårar som aldrig ville ta slut. Halsen värkte det brände bak ögonlocken och jag bara satt där, innanför dörren på golvet och grät högt och ljudligt.

Jag orkade inte fortsätta städa, utan gick in och satte mig på toastolen och fortsatte gråta, det ville inte ta slut. Jag var rädd att min son skulle komma hem och se mig så förtvivlad. Tillslut lugnade det ner sig och jag gick ut på altan för att få luft. Satte mig ner och bara andades. Då kom skatan som alltid befinner sig i min närhet när jag är ute. Jag sa då högt till skatan: Har du Emma med dig? Skatan tittade på mig och hoppade lite närmare. Då sa jag igen HAR du Emma med dig? På nåt vis så tänker jag att hon finns och kanske är med min skata, för att kolla till mig.

Ibland tror jag att jag kanske håller på att förlora förståndet...men nej... det ligger inte för mig att tappa kontrollen. Tanken finns ju att jag ska bryta i hop så nån får ta mig till akutpsyk, hemska tanke! Aldrig jag sätter min fot där, där som de hanterat min älskade Emma så illa! Där hon vart så olycklig, liten och försvarslös. De som jobbar där borde få gå in i min hjärna och hjärta för en dag och se vad de ställt till med!! Då kanske de hade haft lite empati för sina patienter. Hur kan den sjuka psykvården få fortsätta, år ut och år in? Så många som jag vart i kontakt med den här dryga månaden som har samma dåliga erfarenheter, som även de har mist sitt älskade barn, sambo eller förälder! INGET görs för dessa människor som inte orkar leva :(

I tisdags hade vi begravning, en begravning som var väldigt fin, rofylld och stilla. När jag kom in i kapellet och fick se kistan, då först blev det så påtagligt, det har verkligen hänt. Jag bröt i hop inför alla där, ställde mig mot en vägg och trodde jag skulle svimma :( jag grät ut min sorg och vet inte vilka som höll om mig som för att försöka trösta. Det var så overkligt allt! MITT barn ska INTE ligga i en kista!

Jag såg sorgen hos alla, hennes syskon, syskonbarn, farmor,farfar, morfar, moster, min man, hennes pappa och syskonens respektive. En fullständigt vidrig smärtsam plåga att se! På något vis tog vi oss igenom... och efter vi lagt blommor på kistan och tagit farväl till I´ll see you again, som syskonen valt, så ställde vi oss runt kistan och tog varandra i händerna allihop. Vi bara stod där tysta och grät. Vi stod där länge, tills begravningsbyråns representant lite försiktigt tog mig på axeln och sa att vi kanske skulle gå och sätta oss. Det var precis som ingen av oss ville lämna Emma ensam där :(

Vi hade valt My heart vill go on som sista låt utan några ord efteråt. En låt Emma tyckte mycket om och en låt som sa åt oss, att i våra hjärtan lever hon vidare...det finns inga ord... det går inte att beskriva, ingen som inte själv förlorat ett barn, kan någonsin förstå. Så är det bara.

8 kommentarer:

  1. hade skrivit ett långt inlägg som försvann.men lider med dig och kan delvis känna hur smärtsamt det är.den sorgen är svår

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det behövs inga långa svar <3 vetskapen om att jag får ur mig sorgen att andra får ta del av det jag upplever och att andra får veta att psykvården är så dålig, det hjälper mig att orka.

      Radera
  2. Så fint du skriver om det svåraste som hänt. Min dotter tyckte också mycket om My heart will go on, hon såg filmen Titanic flera ggr på bio och ville att farmor och mormor också skulle se den.
    Älskade barn <3

    SvaraRadera
  3. Känner med dig <3 Det är oerhört svårt... Tack och lov har jag min dotter i livet, men min mamma och min sambo tog sina liv för några år sedan...Dylikt är tufft att ta sig igenom...pendlade mellan sorg, chock, apati, vrede och viljan att ta tag och ordna saker (begravning, försäkringar, banker, röja ur bostaden etc). Det tar den tid det tar...när jag var chockad var det det skönt att prata med en annan människa om vardagliga ting eller gemensamma minnen om den man förlorat...Jag tog mig tid att vara själv, gråta, skrika, skriva och tillät mig vara som jag var. Men; jag varvade det med att vara med vänner. Så det var nog rätt konstruktivt...Jag sänder styrkekramar till dig! Och jag tror din flicka har frid ovan oss...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gör mig så ont att läsa om att din mamma och sambo valde den vägen. Jag håller med dig, att prata är det som "hjälper".

      Kram <3

      Radera
  4. Du Vonna. Klart hon är med dig.Sköt om dig nu.Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, i mitt hjärta är hon alltid med. Kram

      Radera