torsdag 8 november 2012

En torsdag som alla andra...

Klockan ringde 05.30, är det verkligen nödvändigt att börja jobba 06.45!? Tycker att 07.45 hade vart lagom! Natten kunde börja 22-08.00 i stället. Så hade vi det förr i kommunen och så kommer mina tider bli i Norge, på behandlingskliniken där jag fått jobb.  Lite lättare att gå upp har det blivit nu när den förbannade sommartiden är väck!! Förstår inte vitsen mad att hålla på att "leka" med tiden! Kroppen, (i alla fall min) mår bäst av tiden vi alltid haft.

Att få en timma mer med ljus på kvällen, vem har nytta av det, när man ändå måste lägga sig i tid för att orka upp?! Nej, tacka vet jag den gamla goda tiden ;) allt var nog lite bättre förr...

Idag har vi vart ett gôtt gäng på jobbet, arbetet har flutit på och vi har skrattat och haft kul. Det roligaste var väl när maten kom och det stod banan (vegetarisk) på en banan, och att det fanns med passerad kräm.... :D

Jobbet kanske ni undrar över... jo, jag jobbar på timmar på sjukhuset på en lungavdelning. Trivs mycket bra, fast det är väldigt tungt periodvis. Det vägs upp av alla kollegor som är helt underbara <3. Vi trivs med varandra, hjälps åt och är ett skönt gäng.

Trots det väljer jag att jobba i Norge där jag nu fått ett vikariat i 7 månader med chans till förlängning. Sjukhuset kunde bara erbjuda mig till i mitt på januari så jag fick välja det som ger mig mest trygghet. Jag kommer ändå gå in och jobba där då och då.

Dessutom är det nya jobbet i Norge väldigt intressant, det handlar om att få missbrukare som slutat, att hitta vägen ut i samhället igen. Det kommer i huvudsak vara män mellan 25-50 år som vi kommer stötta och hjälpa, så de kan flytta till eget boende och kanske en dag få leva ett normalt liv utan droger. Just där jag ska jobba, ska de ha kommit en bit på väg, de ska vara utredda, rena (från droger), deras ekonomi ska vara ok och de ska ha ett eget boende som väntar.

Det ska bli mycket intressant att se hur det funkar i Norge. Kanske kan jag ta med mig idéer till min egen kommun.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar