tisdag 30 april 2013

Valborg och den förlorade välfärden!

Jaha,


Nu är det Valborg! Amatörernas afton ;) dvs. de som inte fattar att man inte kan ha sex när man är dyngrak :P

Nu är ju jag gammal och mossig men inte såååå mossig så jag inte minns min ungdom! Herrejisses, att vara ung på 70-talet krävde sin kvinna :)) Det var raggarbilar och gator som ännu inte var enkelriktade eller omgjorda till "fina" gågator. Vad hände? Helt plötsligt var det FÖRBJUDET att köra där och här och där... fy, vad tråkigt det blev! Vad hände...raggarkulturen skulle frysas ut, folk skulle GÅ på "fina gatan" men fy, blev det bättre? Näe, tror inte det!

När jag var ung mamma i början av 80-talet närmare bestämt 1981, då kunde jag gå till Försäkringskassan varje vecka och få ut föräldrapenning, jag fick kontanter i handen! Och då VAR det 90% av min inkomst. När folk blev arbetslösa så existerade inte några karensdagar man fick minst 80% av vad man tidigare tjänat! Arbetslösheten var låg och välfärden blomstrade! VAD hände???

Något ting är sjuk i dagens samhälle, riktigt sjukt! Nu klarar sig inte arbetslösa och sjuka på inkomsten de får ut varje månad! Vart tog S O L I D A R I T E T EN vägen???! har människor blivit så iskalla att de inte bry sig om sin nästa???

Ja, om jag hade svar på det så vore jag idolen och stadsminister! Det skämtet till stadsminister vi har nu fattar inte ett skit! Eller vill inte fatta! Han lever i en annan verklighet än oss andra! Jag KAN INTE för mitt liv förstå hur man kan se ner på sjuka och arbetslösa...hur man kan värdera sig själv bättre än andra. ALLA människor har (för mig) lika värde.

Jag kan bara hoppas att folk tar sitt förnuft till fånga i valet 2014 och röstar fram en regering som är villig att kämpa för de som har det sämst! Och på ALLVAR gör vad som krävs! I mitt stilla sinne så undrar jag om det partiet finns? Jag är ohämmad Vänsterpartist så jag hoppas och tror att mitt parti röner framgång och får visa vad de kan! Var inte rädda folket...att rösta på Vänstern är inte att vara Kommunist! Kommunismen är en utopi, en vision som tyvärr aldrig blev något bra! Girigheten tog över och det blev i stället diktatur i dessa länder. MEN kom inte och kalla Vänstern för kommunister!! Då vet ni inte vad ni pratar om! Tanken var god... men det blev bara en tanke! Och vet ni... Marx var först syndikalist... men gillade tanken om kommunism, där alla skulle ha lika värde och ha det lika bra!

Vi vet ju hur det gick....

Kram Kamrater ;)

Mig en äkta 60-talist!

1 kommentar:

  1. Härlig läsning från dig vonna.
    Det var bättre förr det råder ingen som helst tvekan om den saken.
    Att vara som i mitt fall endast 48 år gammal och tycka så är fel bara det.

    Men samhälls utvecklingen går med raketfart hela tiden oavbrutet till det sämre.
    Folket i vårt land har inget intresse av saken eller bara skiter i det helt enkelt.

    Det är en sak jag aldrig kommer att förlika mig med. Hur kan man skita i allting när just utveckling av samhället styr allas liv?

    Tröttsamt och tärande är det att se denna nonchalans. Ändå gnäller alla om hur lite pengar dom har hurmycket man måste jobba för att få en chans till ett liv.

    Men ingen vill ta i rodret för att göra någonting. Dom stackars få eldsjälar som kämpar för den saken är det ingen som bryr sig om.
    Dom blir bara en samling kommunister och bakåtsträvare som man stänger dörrarna för.

    Alla andra står i kulissen och väntar på att någon annan ska styra upp saken. Man väntar även på att det ska ske något större då kommer svansen av ryggradslösa för att vara med på tåget.

    Så nu går alla i landet från koja till slott och väntar på någon annan som tar tag i saken.
    Allt medan man gnyr och gnäller om samhällets vansinniga baksidor man orerar om i tid och otid.

    Det är bara så vonna det är något allvarligt fel på majoriteten av sveriges befolkning. Det finns ingen annan förklaring tyvärr.

    SvaraRadera