fredag 8 mars 2013

Internationella Kvinnodagen

I dag den 8 mars är det alla kvinnors dag. Det är beklämmande att det ska behöva uppmärksammas att man är kvinna 1 dag om året. Det är beklämmande att kvinnor misshandlas och far illa VARJE dag, världen över. Det är beklämmande att ca 200 kvinnor om året, mördas av en nära anhörig (man oftast) i vårt land. Det är beklämmande att kvinnor halkar efter lönemässigt år efter år. MEN är det beklämmande att vara kvinna? Nu har jag inget annat att jämföra med, jag trivs väldigt bra med att vara kvinna. I min värld är alla människor lika mycket värda. Alla människor ska kunna känna sig trygga och säkra i vårt land. Alla människor ska kunna gå ut när det är mörkt, utan att behöva känna rädsla och fruktan. Alla människor ska ha lika lön för lika arbete. Alla människor ska kunna äta sig mätta och kunna leva på sin inkomst. Det är bedrövligt att kvinnor jobbar gratis efter 15:52 därför stödjer jag den här kampanjen! Det borde vara en självklarhet 365 dagar om året att vara kvinna på lika villkor som männen! Kalla mig gärna rödstrumpa, men nog sjutton har jag rätt ;)

 

4 kommentarer:

  1. Bra skrivet! Ett litet förtydligande: "lika lön för likvärdigt arbete" ska det vara. Annars blir det inte lika mycket värt att vårda gamla och sjuka som att vårda traktorer och bilar! Kvinnokraft och kram till dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Givetvis, men det är så självklart egentligen! Kram till dig med!

      Radera
  2. Wow! Så gött å se att det finns fler som "vågar" blogga om detta. Det borde inte finnas bara EN dag då man ska stå upp å våga osv. Borde va VARJE dag! Kram på dej :)! Oxå bloggat om detta idag, http://luzzis.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vi måste hålla i hop och se till så vi kvinnor får samma rättigheter som än! Ska läsa din blogg :) kram

      Radera